„Pincétől a padlásig” elnevezéssel természettudományi napot tartottak a Mátra Múzeumban, a Múzeumok Õszi Fesztiváljához kapcsolódóan. Az eseményen a látogatók betekintést nyerhettek például a gerinces-, rovar- és az őslénytani gyűjteményekbe. Az akció célja az volt, hogy az év során a közönség elől elzárt gyűjteményeket ilyenkor közelebbről megismerhessék a látogatók.
Mit kell tudni a Jégmadárról? Mikor repülnek a lepkék? Miért hasznosak a gyűjtemények? – többek között ezekre a kérdésekre adott választ Babocsay Gergely muzeológus, aki a Pincétől a padlásig elnevezésű program keretében tartotta előadását a Mátra Múzeumban.
Dani családjával egészen Szolnokról utazott idáig, és nagy érdekelődést mutatott a természettudományi előadás iránt.
A rendezvény második részeként a közönség elől elzárt gyűjteményekkel ismerkedhettek meg a látogatók, érzékeltetve ezzel, hogy a múzeum nem csupán kiállított tárgyaival szolgálja az ismeretterjesztést és oktatást, hanem mindennek alapját tudományos gyűjtemények adják.
– A természettudományi gyűjtemények egészen másképp is néznek ki, mint a kiállítási térben látható dolgok, tudniillik itt az élőlények nagyon sokszor nem úgy vannak kitömve, mint ott fent, ilyen élethű formában, valamiféle természetes élőhelyet imitáló környezetben, hanem ezek kifejezetten a kutatási célokat szolgálják. És nekünk ez a fontos, hogy ezt is lássa a közönség – fogalmazott Babocsay Gergely, a Mátra Múzeum muzeológusa.
Az érdeklődők betekintést nyerhettek többek között a gerinces-, rovar- és az őslénytani gyűjteményekbe, amelyeknek nagyon nagy jelentőségük van – hangsúlyozta a muzeológus.
– Maguk a gyűjtemények, ha éppen aktuálisan valaki nem is dolgozik rajtuk, egy nagyon fontos alapanyagot szolgáltatnak mindenféle kutatásokra, akár interdiszciplináris kutatásokra is, tehát nem csak a konkrét élőlényeket lehet vele vizsgálni, hanem nagyon sok éppen ma is aktuális problémát lehet velük megközelíteni, kezdve a klímaváltozástól, vagy járványtani kérdésekig – részletezte.
A látogatók továbbá megtudhatták azt is, hogy miként történik a gyűjtés, hogyan kerülnek például a rovarok a rovardobozokba.