Jelentősen, 43 %-kal csökkent az elmúlt tíz évben a hazai üdítőitalok és gyümölcslevek átlagos cukor- és kalóriatartalma. A magyarországi élelmiszergyártó ágazatok közül elsőként és a mai napig egyedül a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség fogadott el önkéntes cukor- és kalóriacsökkentési programot. Az italgyártó vállalatok tudatos folyadékfogyasztásra ösztönzik az embereket annak érdekében, hogy egyre többen válasszák az alacsony energiatartalmú vagy kalóriamentes italokat.
Majdnem felére csökkent az üdítőitalok cukortartalma Magyarországon. A meglévő receptúrák átalakításával, illetve új, innovatív termékek bevezetésével a csökkentett kalória tartalmú és kalóriamentes italok aránya 23 %-ról 57 %-ra emelkedett az alkoholmentes italkategórián belül 10 év alatt.
– Szövetségünk, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség tagjai azt tűzték ki évekkel ezelőtt önkéntes vállalásként, hogy a 2010-es átlagos cukorenergia tartalmat 2020-ra közel a felére csökkentik. Ez valósult meg úgy, hogy 43 %-kal lett kevesebb a termékeink átlagos cukortartalma, ennek következtében energiatartalma. – mondta Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára.
A fiatalok többsége még nem figyeli az üdítők cukortartalmát. Van, aki pár hetente, de akad olyan is, aki minden nap fogyaszt valamilyen üdítőt.
Az idősebbek már tudatosabban választanak.
Bikfalvi Istvánné azt mondja: tagjaik tudatos fogyasztásra ösztönzik a vásárlókat, hogy egyre többen válasszák az alacsony energia tartalmú vagy kalóriamentes italokat. Emellett újabbnál újabb recepteket dolgoznak ki, hogy kedveltté tegyék ezeket a termékeiket.
– Sokat már nem lehet rajta csökkenteni, mert egy bizonyos cukortartalomra az ízhatás miatt okvetlenül szükség van, édességérzetre szükség van, de folytatni fogjuk ezt a cukorcsökkentési akciót. – mondta a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára.
A szakember azt mondja, úgy látják, az emberek igyekeznek egészségesebb termékeket fogyasztani, így nem riasztja el őket a cukortartalom csökkentése, de főként a fiatalokban még tudatosítani kell az egészségesebb életmódot.