A vállalkozók ezúttal a kritikussá váló tehergépjármű vezetői munkaerő-hiányról, a 2008-as továbbképzési rendszerről és az elektronikus úthasználati díj bevezetéséről folytathattak eszmecserét.
A tehergépjármű vezetők létszáma 3 éve folyamatosan csökken, így mára hiány van sofőrökből – állítja Dittel Gábor, a NIT ügyvezető főtitkára. Az Ipartestület 2 éve folytat tárgyalásokat a kormánnyal a változtatás érdekében.
Az Európai Unió 2008-től a busz-, 2009-től a teherépkocsi vezetőknek kötelező továbbképzést ír elő, és ez tovább terheli a vállalkozókat, arról nem beszélve, hogy egy c vagy e kategóriás jogosítvány megszerzése már több mint 500 ezer forintba kerül. De a 2006. április 1-jével bevezetett digitális tahográf is oka lehet egyes vállalkozók szerint a fuvarozó társadalom munkaerőhiányának.
A találkozón – ahová 4 megye 40 fuvarozó vállalkozóját várták – előadást tartottak a munkaügyi konfliktusokról, a 2008-as adójogszabályok változásairól, valamint az Unió azon tervezetéről, miként változnak a szakmához jutás és a piacra lépés szabályai.
A vállalkozóknak problémát jelent továbbá a gázolajár emelése is, hiszen évközben a szerződéseket nehéz módosítani. A NIT azonfelül csak az autópályadíjat tartja jogosnak, mivel csak ott nyújtanak szolgáltatást a fuvarozók számára.
Juhász Éva