A Magyarországon főként filmrendezőként ismert alkotó a jászságiak zömére jellemző plain-air irányzattól igencsak különböző utat választott: ő maga művészetét absztrakt szürrealizmusnak nevezte. A Fő tér Galériában most a különös sorsú művész grafikái láthatók. Szerencsésnek mondhatják magukat a gyöngyösiek, hogy láthatják Hamza D. Ákos tollrajz-sorozatát. A festőnek ma Magyarországon mindössze két közgyűjteményben vannak képei: a Nemzeti Galériában és a jászberényi Hamza Múzeumban. Ám a Tollrajzok Jászberényben sincsenek az állandó kiállítás anyagában.
A Magyarországon inkább filmrendezőként ismert Hamza D. Ákos képzőművészeti életművében különös jelentőségű ez a 28 darabból álló tollrajz-sorozat, mely egyéb műveinek datálásában is sokat segít. Az azonban, hogy ténylegesen hány grafikát készített a művész ebben az időszakban, sajnos nem tudható.
Hamza D. Ákos absztrakt szürrealizmusként határozta meg művészetét. Ezek a hol geometrikus, hol hullámzó, spirális vonalak adta formák az élet változékonyságának, szüntelen folyamatának és önmagába való visszatérésének lenyomatai – mondják a művészettörténészek. Ugyancsak ők mondják, hogy Hamza művészetéhez akkor kerülhetünk leginkább közel, ha a képek tartalmát, hangulatát tekintjük hangsúlyosnak a formai elemekkel szemben.
Borbándi Erik