Ez itt a kamionsuli, a 40 tonna gördülő biztonság. A
különleges oktatókamionból jelenleg még csak ez az egy létezik az országban,
így a tesztvezetésre meghívott gyöngyösi sofőrökre is az újdonság erejével
hatott.
A jármű lényege, hogy számítógépes rendszerére támaszkodva
objektíven tudja mérni a vezető tevékenységét. Kiértékeli többek között, hogy a
pilóta mennyire lendületesen vezet, milyen sebességnél vált, mikor kezd el
fékezni.
Ez pedig már a vezetési adatok kiértékelése. Dittel Gábor, a
magánvállalkozók nemzetközi fuvarozó ipartestületének főtitkára arról beszél,
hogy a forráshiányos képzés miatt kevés a gépjárművezető. Ezért az ilyenfajta oktató
kamionokból több kellene. És nem csak a szakszerűbb oktatás, hanem a
baleset-megelőzés miatt is. Ugyanezért fontos a digitális tachográf
elterjesztése.
Az ipartestület baleset-megelőzési programjában további cél
lenne majd olyan szimulátorok beszerzése, melyeken veszélyhelyzet nélkül tudják
a kamionsofőrök önmagukat tesztelni. Addig azonban marad a 40 tonnás gördülő
biztonság.
Borbándi Erik