Idén ismét megrendezték a Szitakötő-napot a Kálváriaparti Sport- és Általános Iskolában. Az intézmény és a Szitakötő folyóirat 8 éve működik együtt, hogy a gyerekek játékos módon szerezzenek új ismereteket az élet minden területéről. Emellett a lap egyik munkatársa minden évben módszertani képzést tart az iskola pedagógusainak.
A doboz, ami kincset rejt. De valójában mi is lehet ez a kincs? Sokan arra a következtetésre jutottak, hogy mivel önarcképük köszönt vissza a doboz aljáról, így minden ember kincs, hiszen mindenkinek megvan a saját tehetsége és értéke.
Ilyen és ehhez hasonló érdekes feladatokat kellett megoldaniuk a diákoknak a Szitakötő-nap keretein belül, ahol Victor András a Szitakötő folyóirat egyik szerzője tartotta a foglalkozást.
– Nem jó az, hogy ma az iskolák döntő többségében a gyerek ül, a fenekén a tanár beszél és a gyerek csak hallgat és jegyzetel. Nem jó, ezért szeretnénk, egy kicsit megfordítani az arányt, direkt olyan feladatokat találunk ki, ami a gyerek eddigi tudása is fontos meg a tevékenysége is meg az, hogy élmény legyen a tanulás – fogalmazott.
A legfőbb cél az, hogy a gyerekek ne csak a száraz tananyagot tanulják, hanem játékos módon sajátítsák el a felnőtt léthez szükséges tudást.
– A gyerekek szívesen vesznek részt az órán, kevesebb a fegyelmezési probléma velük, sokkal inkább megérinti őket és sokkal inkább megjegyzik azt, amit megtapasztalnak, mint amit elmondanak nekik. Tehát azért azt el kell mondanom, hogy nagyon sok olyan pedagógus van itt az iskolában is akik erre már törekednek, tehát meg van az igény és felismerhetik azt, hogy a gyerekeknek is ez lenne a természetes igénye, hogy játszva tanulni – mondta a szervező, Hevesi Mária.
Victor András a gyerekfoglalkozást követően az iskola pedagógusainak tartott módszertani képzést.
– Azt a gondolatot szeretném belecsempészni az agyukba, vagy ha benne van, már akkor megerősíteni, hogy a játékból rengeteg mindent lehet tanulni a tevékenységéből, a gyerek érdeklődéséből kiinduló feladatokból nagyon sokat lehet tanulni, tehát próbáljunk elszakadni a tankönyv merevségétől. Ezt az érzést szeretnénk bennük erősíteni – tette hozzá Victor András.
A játszva tanulás és a tapasztalati úton megszerzett tudás fontosságát egyre több pedagógus és intézmény ismeri fel és alkalmazza napjainkban.