A város és az MME között évek óta vita tárgyát képezi a félórás ingyenes parkolás kérdése. A múlt heti városvezetői kerekasztalon is ez a téma volt az, amelyben a leginkább ütköztek az álláspontok. A megoldást nehezíti, hogy a város és cége, a VGZRT árbevételi kérdésként tekint a félórás ingyenes parkolásra, míg a vállalkozók számára ez forgalomszabályozási kérdés.
Fizetőparkoló Gyöngyös belvárosában egy átlagos hétköznap délelőtt. Az autósok számára évek óta probléma, hogy kevés van belőlük. A környéken működő üzletek tulajdonosai pedig arra panaszkodnak, hogy a parkolási díj távol tartja a boltoktól a vásárlókat. A helyzet tarthatatlanságát felismerve ősszel minden, az önkormányzati testületbe bekerült párt megígérte a félórás ingyenes parkolást. Az azonban Hiesz György számára is csak hivatalba lépése után derült ki: a fizető parkolókat használó közönség 70, más adatok szerint 60 %-a félórás parkolójegyet vált – állítja a polgármester.
– Hogyha bevezetjük a félórás ingyenes parkolást, akkor elveszítjük az üzletág bevételének 70 százalékát, ez több tízmillió forint. Tehát innentől kezdve az egész üzletág léte forog kockán, egyáltalán az értelme kérdőjeleződik meg, hogy kell-e Gyöngyösön fizető parkoló – ecsetelte.
A polgármester szerint tehát az nem lehet megoldás, hogy ingyenes parkolást adjon a város. Azt mondja, egy egyéb kedvezményekre jogosító Gyöngyös kártyához való hozzá csatolás viszont elképzelhető.
Kévés Tamás alpolgármester is hasonló megoldást javasolna. Szerinte érdemes lenne a technikai részét is megvizsgálni annak, hogyan tudnák az órákat félórás ingyenes jegyek kiadására beállítani, illetve a bécsi példát említette, ahol egy a trafikokban beszerezhető cédulával félóra parkolás ingyenes.
Az európai tapasztalatokra hivatkozva szeretné a változtatásokat a Mátraaljai Munkaadók Egyesülete is. Báry Péter szerint az utóbbi években a város és a munkaadók közötti kötélhúzás szimbólumává vált a félórás ingyenes parkolás kérdése, amellyel nem csak a vállalkozásokat, hanem a város polgárainak érdekeit is támogatnák. Az MME alelnöke azt mondja, jelenleg a város részéről több energia fordítódik ara, hogy megindokolják, hogy miért nem lehet, mint hogy a valódi megoldásokat keresnék. Így szerinte már az is részsiker lenne, ha az éves bérletek árát leszállítanák.
– Vállalkozásvezetőként számomra egy elképzelhetetlen metódus, ahogy jelenleg az éves bérlet árát kiszámolják. Praktikusan a parkolási díjjal megszorozzák az éves parkolási órák számát, így egy ilyen 100 ezer forint körüli díj jön ki. Ez egy lehetetlen dolog – szögezte le.
A reális éves parkolási díj ennek töredéke lenne. Ám jelenleg úgy tűnik, kevéssé sem közelednek az álláspontok. A város és a VG Zrt. továbbra is árbevételi kérdésként, míg a vállalkozók forgalomszabályozási kérdésként tekintenek a félórás ingyenes parkolásra.