Méltánytalannak, aránytalannak és igazságtalannak tartják a
fuvarozó vállalkozók az április 1-jén életbe lépett szabályozást, mely az
útdíjfizetést kiterjesztette az eddig ingyenesen használt
autópálya-szakaszokra, autóutakra és főutakra.
Mint Peredi Péter, a Fuvarozó
Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára híradónk kérdésére elmondta,
tudomásul veszik a változtatásokat. Ám április 6-án a Jász-Nagykun-Szolnok
megyei Mezőtúron szakmai találkozót tartanak, ahol javaslatokat tesznek a
rendszer jobbá tétele érdekében.
A fuvarozó vállalkozások régóta hangoztatják, hogy
elfogadják az útdíjfizetés szükségességét. Ugyanakkor nem igazán értik, miért
az április 1-jén bevezetett módon történik ez. Õk évek óta abban a hiszemben
éltek, hogy 2008 januárjától Magyarországon már elektronikus, az úthasználattal
%-ban arányos díjfizetési rendszer lesz. A kormány ezzel szemben
hatástanulmányok nélkül hozta meg az új szabályozást, amely több 10 ezer
fuvarozót kényszerít matricavásárlásra.
Peredi Péter szerint a Magyarországon futó 300-350 ezer
haszongépjárműből mintegy 200 ezret érint a szabályozás, hisz nem csak a
fuvarozók, hanem pl. a termékeiket maguk szállító pékek, vagy kofák is
belekerülnek ebbe a hálóba. Ez viszont a fuvardíjak és a termékárak növekedését
fogja eredményezni. További jelentős költségnövekedést jelent a fuvarozóknak,
hogy április 11-től változik a gépkocsivezetők vezetési és pihenőideje. Utóbbit
csak két részletben veheti ki ezentúl a sofőr.
Ez utóbbi változtatással szemben nem sok mindent tehetnek a
fuvarozók, lévén ez uniós rendelet. Az útdíjfizetéssel kapcsolatos
kifogásaiknak viszont hangot szeretnének adni. Ezért április 6-án Mezőtúron
szakmai találkozót tartanak, ottani állásfoglalásukat pedig a kormány
illetékeseihez juttatják majd el.
Borbándi Erik