„Az én könyvtáram” című pedagógiai szakmai napot tartottak a Vachott Sándor Városi Könyvtárban. A Széchényi 2020 keretében létrejött „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című országos projekt elsődleges célja a köznevelés hatékonyságát és eredményességét szolgáló új típusú könyvtári szolgáltatások létrehozása. A kezdeményezés célcsoportjai az óvodás gyermekek és az általános iskolás tanulók.
– Az olvasóvá nevelés, az olvasás népszerűsítése a köznevelés részeként is jó úton halad – ezekkel a szavakkal nyitotta meg Farkas István a Vachott Sándor Városi Könyvtár igazgatója az „Én könyvtáram” című Heves megyei pedagógiai szakmai napot. A „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című országos projektjeként létrejött esemény célja az új típusú kompetencia és készségfejlesztő, tanulást támogató könyvtári szolgáltatásokat ismertetése.
– A múzeumok és a könyvtárak olyan szolgáltatásokat igyekezzenek nyújtani közneveléses intézményeknek, amit azok saját pedagógiai programjukba be tudnak építeni. Eddig is volt egyébként mind két területen példa arra, a könyvtárak is fogadtak csoportokat és igyekeztek könyvtári órákat szervezni, azonban ezt mostmár sokkal szervezettebb és átgondolt formában és nem utolsó sorban a nemzeti alaptantervhez igazodva szeretnénk megoldani – sorolta Farkas Ferenc projektvezető.
A projekt keretében közel 100 mintaprogramot próbálnak ki a pedagógusok, köztük olyan fejlesztési irány felé, mint a digitális kompetenciafejlesztés, illetve szövegértés.
– Olyan módszertani anyagok kidolgozását, többek között 90 mintaprogramét, ami olvasásfejlesztés, szövegértés fejlesztés támogatása, digitális kompetenciafejlesztés vagy információ keresés könyvtárhasználat vonatkozásában ír le úgy programokat, hogy azt egy adott könyvtáros kvázi, mint egy receptkönyvből tudjon alkalmazni – tette hozzá a projektvezető.
A szakmai napon a résztvevők a Heves Megyében is megvalósult mintaprogramokkal ismerkedhettek meg, köztük Tóth Szilvia a Vachott Sándor Városi Könyvtár gyermek könyvtárosa számolt be tapasztalatairól.
– Mivel általános iskolában már olyan harmadik osztályban tanulnak az érzékszervekről, így egy kicsit interaktív formában kicsit jobban az érzékszerveket is jobban meg ismerve tartottunk egy könyvtári órát, könyvtári környezetben – említette Tóth Szilvia gyermekkönyvtáros.
Farkas Ferenc hozzátette nemrégiben 2000 gyermek bevonásával próbálták ki a 90 mintaprogramot, amit a pedagógusok és könyvtárosok megtalálhatnak a projekt hivatalos honlapján.