Kezdőlap » Hírek - Aktuális » Növekednek az ágazat költségei, drágulhat a tej- és a tejtermékek

Növekednek az ágazat költségei, drágulhat a tej- és a tejtermékek

Ez a cikk több mint egy éves információkat tartalmaz!

Egy év alatt közel 20 %-kal emelkedtek a tejágazat szereplőinek költségei és úgy tűnik, ez a tendencia tartós marad – közölte a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. A drágulás érinti a takarmány-, az állattenyésztési-, és a technológiai költségeket, az alapanyagokat, a csomagolóanyagokat, a munkabéreket, az energia- és épületköltségeket és a bérleti díjakat is.

A koronavírus járvány miatt az ágazat számára nélkülözhetetlen higiéniai eszközök tavaly jelentősen drágultak – idén pedig még mindig több ilyen eszközt használnak, mint egy átlagos időszakban -, de nem ez az egyetlen költségnövelő tényező – mondja a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója.

– Az erősödő kínai kereslet, illetve a tavalyi évben több európai országot érintő kedvezőtlen időjárás következtében a takarmányárak 25-30%-kal emelkedtek – ez igaz az európaira, de igaz az importált szójadarára is, ott is harmadával többet kell fizetnünk a takarmányért. És végül, de nem utolsó sorban az euró-forint árfolyam 10%-os változása. – mondta Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója.

Ez a fogyasztói árakat is befolyásolja, idén enyhe drágulást jósolnak, de ez nagymértékben függ attól is, hogy a fogyasztó hol vásárolja a terméket, hiszen a boltok maguk ütemezik az árváltozást.

– Egy 160 forintos dobozos tej néhány forintot drágul majd, egy trappista sajt, joghurt esetében teljesen más az ütem, tehát nagyobb összegekről beszélünk és kereskedelmi lánconként is változó, hogy egy diszkont típusú vagy bevásárló központ vagy egy kisbolt áremelkedéséről beszélünk. Ezen áremelkedések kitárgyalása minden esetben a feldolgozók és kiskereskedelmi láncok feladata. – mondta Harcz Zoltán.

A szakember kiemelte: tavaly jelentősen nőtt a tejtermékek iránti kereslet – dobozos tejekből 11%-kal, félkemény trappista sajtból 33%-kal többet adtak el. Egyedül a tehéntúró a kivétel. Az igazgató azt mondja, a fejenkénti tejtermék-fogyasztás is nő hazánkban, bár a vártnál lassabb ütemben.


Tovább az archívumra